dimarts, 18 de març del 2008

L'entrenament dinàmic 2 (pista completa)


Seguirem amb exemples d'estructures d'exercicis que tinguin present la dinàmica de les tasques. De cadascuna de les idees poden construir-se multitud d'exercicis diferents. Ara, però, els exemples són a pista completa.

-pista completa / Contraatac i, consecutivament, replegament (1).

-pista completa / Defensa i, consecutivament, contraatac (2).
-pista completa / Atac i, consecutivament, replegament.


Aquests primers exemples són progressions dins la mateixa idea. Les dues accions consecutives (contraatac i posterior replegament) donen un lleuger avantatge a l'atacant, que pot progressar amb una línia de xut lliure. Podem incloure més continguts, com la passada de porter. També podem augmentar la complexitat de la tasca jugant en 2x1 (com a 1c, on només defensa l'acció posterior l'atacant no xutador, i preferiblement sobre la passada de contraatac directe) o 2x2 (com a 1d, on en realitat si l'atac és prou ràpid i aprofita el desequilibri del llançador pot jugar un contraatac en 2x1).

La complexitat de la tasca podria augmentar incloent jugadors fixes (un atacant, un defensor o tots dos) que no participin de les rotacions de l'estructura a cada zona de finalització. Aquests jugadors podrien tenir assignades tasques específiques del nostre sistema de joc.


Com podeu comprovar, amb la base de l'handbol a 11 (2 porters + 3 equips de 3 que juguen "trena") treballem defensa i contraatac de forma consecutiva. Podem construir multitud de variants incloent jugadors de recolçament en la zona de transició (i per tant, prohibint el bot), iniciant les accions defensives des de posicions molt avançades (1/2 camp) per simular replegament, augmentant el número de participants, incloent-hi normes com llançador torna a atacar (i així sempre atac en superioritat)...

Aquestes tasques són adaptables a pistes de mini-handbol, on realment poden ser molt útils. Ajuden als joves jugadors a entendre els cicles del joc, l'encadenament de fases (recordeu que un dels objectius prioritaris del curs de monitor és "Reconèixer-se com a defensor o atacant").

Pensant ja en etapes cadets i juvenils, també són exercicis útils des del punt de vista de la preparació física. Controlant el temps d'execució mig per cada acció (en superioritat o igualtat), el número de participants, el ritme... podem amb petites adaptacions encabir l'exercici en el model clàssic / mètode que ens convingui (continu variable, intervàlic curt...).