divendres, 4 de gener del 2008

Progressions amb blocs de treball


Genèricament pot dir-se que les progressions es construeixen seguint una tendència general (la d'avançar), però no d'una forma linial, sinó adaptant-se contínuament als requeriments del procés d'ensenyament - aprenentatge. S'han de fer tant pasos endavant com pasos enrere cada vegada que es detectin mancances específiques.

Transportem la idea a una situació molt més específica: les progressions dels exercicis en funció del nivell d'oposició. Sabem que els nivells d'oposició avançaran per aquest ordre: superioritat, superioritat relativa i igualtat numèrica. Però també sabem que no és tan senzill com dedicar unes sessions a cadascun d'aquests elements en l'ordre que hem establert. A més, cal recordar que els nivells d'oposició són només un dels ingredients per dissenyar una tasca, i que no són un contingut en sí mateixos. Haurem, doncs, d'encabir i adaptar la progressió en dificultat dels nivells d'oposició a cadascun dels continguts que tinguem planificat treballar.

Apareixen diverses qüestions. Quant de temps requereix cada nivell d'oposició? Quantes sessions fan falta per enllaçar dos nivells d'oposició entre ells? Podem progressar durant una única sessió per tots ells? Podem dedicar sessions en exclusiva a un dels elements? Quan tornem enrere? Quant temps invertim en tot el procés? El procés finalitza mai? Déu n'hi do. Donant voltes a aquestes qüestions vaig arribar a la conclusió que havia de fer-me un favor a mi mateix i facilitar-me la feina, simplificar-la. Amb aquesta intenció vaig establir uns blocs de treball que adapto al contingut que tinc intenció de treballar:

1x(0+1) a 1x1
1x(0+1) a 1x1 a 2x2

1x1 a 2x2

1x(0+1) a 2x1
1x(0+1) a 2x1 a 3x2

2x1 a 3x2


2x1 a 2x(1+1)
2x1 a 2x(1+1) a 2x2
2x(1+1) a 2x2


2x(1+1) a 2x2
2x(1+1) a 2x2 a 3x3
2x2 a 3x3

2x(1+1) a 3x(2+1)
2x(1+1) a 3x(2+1) a 3x3
3x(2+1) a 3x3

Aquests blocs (o "plantilles" a sobre de les quals crear activitats d'entrenament") no són fixes, poden modificar-se i combinar-se. A tall d'exemple, fent servir com a referència un dels blocs de treball i amb les penetracions successives iniciades pel lateral com a contingut...


A partir del 3x3, vaig renunciar a seguir proposant "plantilles" d'exercicis. Crec que la majoria de situacions es solucionen en 2x2 i 3x3, i que en conseqüència el següent pas és encabir aquests elements (treballats prèviament de forma aïllada) directament en el 6x6.